Finn is (zijn hele leven) een gepassioneerd voorstander van onderzoek, insights en analytics, en het belang van ‘bewijs’ bij het sturen van management beslissingen.
Als senior directeur en bestuurslid, heeft hij zeer succesvolle bedrijfstransformaties geleid en beheerd bij TNS, Synovate en meest recentelijk ESOMAR, en ondersteunt nu groei- en “change management” programmas als consultant. Hij is ook een groot voorstander van ethische zaken- en data- praktijken, wat tegenwoordig van steeds groter belang worden.
Hij heeft op drie verschillende continenten gewoond en gewerkt, maar noemt nu Nederland “thuis” waar hij woont met zijn vrouw en twee zonen.
De explosieve groei van klantdata, gecombineerd met steeds krachtiger wordende mogelijkheden om deze te analyseren biedt ongekende mogelijkheden voor ons vakgebied. De toepassing van Data Science binnen Marketing belooft een diepgaand begrip van marktontwikkelingen, merkprestaties en klantgedrag, waarbij aanzienlijke waarde gecreëerd wordt voor zowel de klant als het bedrijf. Tegelijkertijd worstelen veel organisaties met het realiseren van waarde uit Marketing Data Science projecten. In deze lezing betoog ik dat we dit belangrijke probleem niet moeten overlaten aan slimme Python programmeurs. Een aanpak waarbij waarde voor de organisatie én voor de klant van begin tot eind centraal staat is het Data Science Value Creation Model. Ik bespreek hoe ons model een praktisch houvast biedt voor datagedreven waardecreatie in Marketing, gebaseerd op een solide theoretische onderbouwing.
Jaap Wieringa
Jaap Wieringa is hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast is hij onderzoeksdirecteur van het Customer Insights Center (RUGCIC). Hij doceert graag aan aan studenten en professionals. Hij schrijft boeken, waaronder “Creating Value with Data Analytics in Marketing” en publiceert regelmatig in marketingtoptijdschriften. Zijn onderzoek richt zich op Data Science, Marketing Analytics, Machine Learning en Artifical Intelligence.
Geen marketingtool wordt zo vaak ingezet als segmentatie. Maar dit op het oog vanzelfsprekende stuk gereedschap zit vaak prestatieverbeteringen in de weg omdat de aannames niet kloppen. Robert van Ossenbruggen neemt je mee in de drie meest voorkomende valkuilen bij segmentatie en personalisatie.
Robert van Ossenbruggen
Robert van Ossenbruggen is partner bij adviesbureau The Commercial Works en heeft meer dan 20 jaar ervaring in marketing & marketing intelligence. Hij traint en coacht marketeers en onderzoekers; zijn centrale thema is altijd het dichten van de kloof tussen data en besluitvorming. Robert werkt voor een breed palet aan opdrachtgevers en doceert op verschillende business schools in binnen- en buitenland. LinkedIn
Bohn Stafleu van Loghum (onderdeel van het wereldwijde uitgeefconcern Springer Nature) is een modern mediabedrijf voor (aankomende) professionals in de gezondheidszorg en al een paar jaar sterk aan het digitaliseren. Om het marktleiderschap te intensiveren en blijvend innovatieve media en online leeroplossingen voor alle klantgroepen te ontwikkelen om op deze wijze een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de gezondheidszorg in Nederland, is inzicht in klantgedrag key. Met deze digitale transformatie is het creëren van een data- en insights driven cultuur absolute noodzaak. In 30 minuten leiden we je langs de chaos van vijf jaar geleden en de weg die we hebben bewandeld om te komen waar we nu zijn, een customer centric en data driven organisatie. De belangrijkste ‘lessons learned’ zullen we met jullie delen.
Michael Dam
Met meer dan 25 jaar ervaring in de media- en publishingsector in diverse marketing- en ontwikkelrollen is Michael het best op zijn plaats als er gebouwd en structuur aangebracht moet worden binnen het commerciële landschap van organisaties. Daarbij gaat hij altijd uit van een data gedreven aanpak waarbij de klant centraal staat. Het bouwen met teams aan innovatieve oplossingen en een competitieve, maar ‘werkplezierige’ cultuur is het motto. Ooit zei een opdrachtgever over hem: “Michael gets things done in an excellent way, not just doing the job, but really make it work.”
LinkedIn
Martijn Steenbeek
Met meer dan 15 jaar ervaring in het verklaren van klantgedrag op basis van data is Martijn een ervaren marketing intelligence liefhebber die ervan houdt om mensen en organisaties te inspireren om meer data gedreven te werken. “Het komt allemaal neer op een plezierige en pragmatische wijze bedrijven te helpen om op een concrete en begrijpelijke manier het dataklimaat en de cultuur data gedreven te laten functioneren”. LinkedIn
In 2023, Google Analytics 4 is entirely replacing Universal Analytics. This marks the first time there has ever been a brand new version of Google Analytics. GA4 brings massive change and opportunity for companies to better understand and connect with their users.
In this session, Charles will provide a series of takeaways on how GA4 improves your ability to measure how users interact with your website and your marketing efforts. Additionally, we will cover features like funnels that previously would have cost thousands of dollars per month that are now available to everyone for free.
You’ll leave this session with a better understanding of what GA4 is and how you or your company can immediately start taking advantage of it!
Charles Farina
Charles is a leading Google Marketing Platform expert with deep expertise in Google Analytics. He’s led hundreds of strategic discussions, implementations, and trainings for Fortune 100 companies and analytics experts worldwide. In addition, he is a community contributor for GA4 on Twitter, MeasureSlack, and the Google-certified partner forums.
Rockfeather neemt je mee tijdens een interactieve sessie in de laatste trends & ontwikkelingen omtrent data & analytics. We geven je praktische tips & tricks om deze naar de praktijk te vertalen.
Jonathan Aardema & Paul Damen
C-level data rebels. Analytics Translators met >10 jaar ervaring in de management adviesbranche. Bekwaam in het werkveld Data & Analytics, Business Process Improvement en Management Consulting.
In this presentation Jon will share some of his lifetime experience of analysing data, both the triumphs and disasters, and examine what he has learnt along the way.
He will show you how important it is to get to know your data, understand its idiosyncrasies and how by asking it good questions you can mine more insights.
You will learn how he has used creative data analytics techniques to uncover fresh insights on how to help people stop smoking and lose weight; understand what makes a perfect Christmas present; understand why polls don’t always predict election results; discover some of the secrets to happiness around the world and how to become one of the world’s most successful fantasy football players.
He will take a critical look at data analytics tools and technology and highlight the essential role that humans still play in data analytics.
Jon Puleston
Jon Puleston is a VP of Innovation at Kantar and one of the most acclaimed market researcher working in the industry today, he has won multiple international awards for his ground-breaking work pioneering research methodology across the fields of media, advertising, brand, political, health and BtoB research.
He takes a keen interest in data analytics and in particular forecasting techniques. He participated in the in University of Pennsylvania’s Good judgement project, a global forecasting experiment and became one of their Superforecasters and has undertake extensive research into the science of prediction.
He is best known for work into the gamification of surveys and exploring how to de-sign surveys that engage respondents more effectively. He has also undertaken re-search and published papers exploring how to improve cross cultural research, how to use linguistic more effectively in research, survey optimisation techniques and how to get more truthful responses from people taking part in research. He has pioneered new research methods for better evaluating adverting, testing new products, conduct-ing marketing segmentation, idea generation & predicting election results.
In recent years he has conducted a review on global political polling methodology ex-amining data from over 30,000 polls gathered from 70 countries which was published by ESOMAR and undertaken more broader research examining the impact of infor-mation addiction and social influence is having on society for the MRS.
He serves on the ESOMAR professional standard committee which establishes global professional standards for conducting market research.
De data transformatie van HEMA door de ogen van de klant.
Al 95 jaar is HEMA een toonaangevende retailer in Nederland en de landen om ons heen. Om door de jaren heen relevant te blijven heeft HEMA zich telkens opnieuw doorontwikkeld. De afgelopen jaren heeft HEMA een transitie naar een data gedreven organisatie doorgaan. De klantervaring staat hier in centraal. Door de klant centraal te zetten heeft HEMA keuzes moeten maken met betrekking tot welke data je gaat vastleggen, organisatie van de teams en keuze voor technologie. In deze keynote krijg je een kijkje achter de schermen in deze veranderingen aan de hand van 5 data use cases en de impact op de klantervaring.
Bas Karsemeijer
Head of Data & Analytics @Hema
LinkedIn
Linking the “what” and the “why” – a demystifying practical guide to linking CRM data with research data
There are several barriers for companies to link behavioural data with research data:
- Buzzword fatigue (big data, data science, machine learning/AI, etc.)
- The state of your data
- The structure of the business
In our presentation we will dig into examples that will break down these barriers and show how any company, of any size can build a path towards building a bridge between the “what” and the “why”.
We will discuss both the practical and political elements that come into play when creating a successful bridge; data structure and confidence, as well as different teams within the company working together.
We will also go into a detailed overview of how to use common denominators to map attitudinal information across to CRM, things to look out for and tools that can help the accuracy (3rd party data such as Mosaic, Acorn, TGI, etc.).
When done right, knowing not just the what but also the why can help understand your customers better, help create more targeted campaigns, explain, and even predict behaviour.
Once the bridge is built, you can use this information in any research going forward, no matter how big or small your company, or how much you know about the buzzwords.
Caroliene Dieleman | Savanta
Creating Customer Value: Designing Marketing Campaigns with a True Impact.
As a matter of fact, more and more companies have shifted their focus away from product-centric approaches and mass marketing campaigns to embrace customer-centric campaigns tailored to the individual needs and wants of customers. Personalized customer-led journeys aligned with business key performance indicators have become the ultimate ambition for many of us. This talk will discuss the current and future challenges for companies that want to become truly customer-centric. We will discuss ways to create a business culture that focuses on experimentation to answer the following critical questions: Who, how and when to target to maximize your next marketing campaign’s impact?
Aurélie Lemmens
Aurélie Lemmens is an Associate Professor of Marketing at the Rotterdam School of Management, Erasmus University and Academic Director of the Expert Practice on Customer Analytics at the Erasmus Center for Data Analytics. She designs new methodologies that guide organizations in their customer-centric decision-making. Among others, she has developed a tool to maximize the profits of customer retention campaigns leveraging simple A/B tests (download here).
Marketing Operations bij de ANWB: Hoe laat je data en AI voor je werken?
Marketing operations is een hot onderwerp, maar ook zeer complex en lastig in te richten. Hoe laat je data en AI voor je werken? Hoe zorg je voor een omnichannel klantervaring? Wat zijn de belangrijkste succesfactoren? En wat levert het op? Lisette vertelt hoe ANWB omnichannel personalisatie toepast in de owned kanalen.
Lisette Gouda
Lisette Gouda is een analytische en creatieve geest met een achtergrond in marketing en customer experience. Zij is een van de grondleggers van personalisatie bij ANWB, gedreven om data in te zetten voor relevantie voor leden. Dit doet zij thans in de rol van Lead Gepersonaliseerde Marketing.
LinkedIn
Insights, Privacy & Data Protection in 2022: Waar staan we en waar moet je rekening mee houden?
De afgelopen tijd is er veel nieuws en ophef geweest over privacy en digital analytics. Zo is bijvoorbeeld Google Analytics in een aantal landen illegaal verklaart en komen er steeds meer nieuwe technologieën en tools beschikbaar om meer controle te hebben over de data die je verzamelt van je gebruikers.
In deze lezing zal Kevin de aanwezigen meenemen in de nieuwste ontwikkelingen. Welke ontwikkelingen zijn het belangrijkste en hoe kun je als organisatie hier nou het beste mee omgaan? Met toepasbare voorbeelden en praktische tips!
Kevin Swelsen
Kevin is een ervaren freelance specialist op het gebied van digital analytics. Met meer dan 10 jaar ervaring aan bureauzijde, klantzijde en als freelancer heeft Kevin heel wat verschillende soorten bedrijven van binnen gezien.
Door zijn achtergrond in IT, psychologie en data kan Kevin als geen ander een brug slaan tussen verschillende onderdelen van een organisatie om op deze manier deze organisaties verder te helpen met hun digitale strategie.
LinkedIn
How should the Research and Insights Industry prepare for the adoption of Artificial Intelligence?
Artificial intelligence has been described as ‘the most profound change in human history1’ Within this context, the industry needs to prepare itself for the multiple challenges coming in our direction, both ethically and practically.
The use of Artificial Intelligence within the Research and Insights Sector has been arguably one of the most referenced phenomena amongst Users and Providers within the last few years. There are numerous announcements by Providers indicating a wide range of potential applications, and point to the potential automation of the Research and Insights Supply Chain. It is clear enough that there is little in our sector that will not be impacted by AI.
The major change the industry needs to face in consideration of widespread AI based applications is the shaping of normative ethical frameworks. This is to meet both the expectations of participants in research and insights programmes, and those of regulators in order that we can maintain our self-regulation status.
The Research and Insights industry then needs to define and agree a set of ethical standards. Our ability to differentiate our activities from those organisations who fall on the wrong side of the ‘surveillance capitalism’ divide is essential for our industry to thrive. Defining our activity as simply providing information for other actors to use to make any decision or action may not be sufficient in the face of impending legislation on, for example, the representativeness of AI training datasets.
This paper lays out the ethical choices we face as an industry, and makes a recommendation on the path to follow. It will comment on whether the existing codes and guidelines are ‘fit for purpose’, summarises the legislative landscape, and the potential impact of legislation on our activity, highlighting the importance and relevance of industry lobbying activity. Finally, making some practical suggestions about how Research Practitioners can organise themselves to deal with the likely implications of AI.
Judith Passingham
Judith Passingham has worked in Market Research for over 40 years, across many areas including General Management, Client Account Leadership, Service Development, and Operations. She started at BMRB, on the TGI and media measurements, then AGB, subsequently TNS responsible for the UK, then global panel division as CEO of ‘Worldpanel ‘ and Joint CEO Europanel – a joint venture between TNS and GFK. Judith was appointed CEO of TNS Europe and then following the WPP acquisition oversaw the integration of RI and TNS in Europe. In 2014 Judith joined Ipsos to run its Access Panel services where she integrated a number of local services into one global entity, launched device agnostic interviewing and programmatic sampling. In 2016 she was appointed CEO of Ipsos Global Operations. She retired in 2019 and volunteers for various social and ecological causes. In January 2020 she was appointed as Chair of the Professional Standards Committee for ESOMAR and has overseen the update of a number of guidelines including Primary Data Collection, Duty of Care and Secondary Data Collection in association with GRBN, 37 Questions for Buyers of Online Sample, together with the launch of a project recommending best practice approaches on demographics and working on various papers and articles on the impact of AI on Market Research.
Algoritmes spelen een belangrijke rol in het creëren van inzichten en actiegerichte informatie. Machine Learning en AI-toepassingen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar opschalen blijft vaak lastig: hoe kan ik de toegevoegde waarde bewijzen? En hoe kan ik voorkomen dat mijn algoritme discrimineert? Een maximaal toegevoegde waarde door het gebruik van algoritmes terwijl je tegelijkertijd in control blijft van zelflerende algoritmes, vraagt om een weloverwogen inzet.
Tijdens deze presentatie krijg je inzicht hoe je een verantwoorde ontwikkeling en toepassing van algoritmes in de praktijk aanpakt, aanstuurt en controleert. Zodat je toekomstige kansen nog beter kan benutten, en de risico’s zoveel mogelijk weet te vermijden!
Sabine den Daas
(Verdonck, Klooster & Associates)
Sabine zorgt als consultant Data & AI dat organisaties meer waarde uit gegevens halen. Haar expertise is het ontwikkelen, implementeren en valideren van dataoplossingen en -processen. Ze duikt graag in complexe uitdagingen, zodat innovatieve oplossingen ook echt doen waarvoor ze ontwikkeld zijn. Sabine is verantwoordelijk voor de inhoudelijke (door)ontwikkeling van het VKA algoritme-normenkader voor het toetsen van algoritmes.
LinkedIn
Ons panel, bestaande uit Judith Passingham, Geraldine Proust en Sabine den Daas, gaat in gesprek over gedragscodes. Hoe verhoudt ethiek zich ten opzichte van algoritmes en hoe ga je hier op een goede manier mee om. Kunnen deze gedragscodes eigenlijk wel naast elkaar bestaan?
Dit event wordt georganiseerd door
het MOA Expertise Center,
in samenwerking met Rockfeather
Kabelweg 57
1014 BA Amsterdam
(+31) 020 - 58 10 710
.